A HASIT projekt, pontosabban annak előzményei még 2012-ben indultak el az akkori Dunaújvárosi Főiskolán. Az azóta eltelt 5 évben számos újítást vezettünk be, melyek mind azt támogatták, hogy csökkentsük a hallgatói lemorzsolódást.

Most zárul le az FSA által finanszírozott HASIT 3. fázisa. Ebben a szakaszban továbfejlesztettük az AVATAR szoftvert, igyekeztünk azt a mai fiatalok számára tetszetősebbé formálni. A hallgatók, elért eredményeiktől függően, öltöztethetik, csinosíthatják Avatar-figurájukat: kaphat a figura sapkát vagy kalapot, nyakkendőt, szemüveget. De a szórakoztató esztétikai változtatások mellett a hallgatók számára hasznos módosításokat is beépítettek a fejlesztők: kidolgozták a tárgy-gráfot, amely szemléletesebben jeleníti meg a mintatantervet; lehetőség van a Szakdolgozati és Gyakorlati adatok részletesebb feltárására és megjelenítésére; valamint a kollégák kidolgoztak egy elektronikus katalógusrendszert is, mely segítségével könnyebb és gyorsabb lesz az órai jelenlét regisztrálása. Az Avatar használatához kapcsolódóan kidolgoztunk egy onliner tananyagot, amely videofeltételek segítségével mutatja be a program használatát.

Nyilvánvaló hogy a hallgatói sikeresség nem az egyetemen kezdődik, hanem már a szakválasztásnál. Egy rosszul megválsztott szak nagy eséllyel vezet a lemorzsolódáshoz. Ezért ebben a fázisban kidolgoztunk egy pályaorientációs alprojektet: a tanulókat kérdőívvel és személyes interjúval kérdeztük meg érdeklődésükről és a továbbtanulással kapcsolatos elképzeléseikről. A felmérés során számos tanuló esetében keiderült, hogy érdeklődése, személyisége nem illeszkedik ahhoz a szakhoz, szakmához, ahol továbbtanulni szándékozik. Ezekben az esetekben a kollégáink javasoltak egy megfelelőbb szakot a fiatalnak. 

HASIT videó 1

De azt is látjuk, hogy sikeresség nem fejeződik be a diploma átvételekor, mivel a következő nagy lépés a munkaerőpiac, és a végzett hallgatóknak ott is meg kell állniuk a helyüket. Ezért összeállítottunk egy ún. Kompetencia Portfóliót, amelyből kiderül, hogy a munkáltatók milyen tudást, képességet és hozzáállást várnak el egy diplomával rendelkező fiatal munkavállalótól.

A HASIT ezen fázisában is végeztünk egy empirikus kutatást. Azt vizsgáltuk meg, mennyire illeszkedik a DUE éves teljesítményértékelése, különösen az oktatók és a vezető oktatók teljesítményének értékelés, a HASIT programhoz, annak alapvető elveihez. A vizsgálatba az egyetem menedzsmentjét és azon szervezeti egységek vezetőit vontuk be, amely egységek szoros kapcsolatban vannak a hallgatókkal: a négy oktatási szervezeti egység igazgatóját, valamint az Oktatási Igazgatót és a Nemzetközi kapcsolatok Iroda vezetőjét. A fókuszcsoportos interjú során arra kerestük a választ, hogy hogyan lehetne még sikeresebb az oktató, és a HASIT alapelveit hogyan tudnánk megjeleníteni az éves teljesítményértékelésben.

Eben a tanévben külföldi hallgatóinkat is bevontuk a HASIT-ba. Mivel a Neptun-azonosítóval belépve minden hallgatónak van saját Avatarja, így a külföldi hallgatóinknak is volt, de eddig ők nem használták. Egy rövidebb képzés, tájékoztatás keretében megmutattuk nekik, hogy hogya használható, mire jó az AVATAR progarm. A követekző tanévtől őket is jobban bevonjuk a program használatába.

Igyekeztünk a HASIT projektet tovább népszerűsíteni. Az elmúlt tanév gyakorlatát folytatva további felsőfokú oktatási intézményeket kerestünk fel, és bemutattuk az ott dolgozó vezetőknek, oktatóknak és szakembereknek a projekt elemeit, alkalmazási lehetőségeiket. Így felvettük a kapcsolatot a Pécsi Tudományegyetem, a Testnevelési Egyetemmel, az Óbudai Egyetemmel, az Eszterházy Károly Egyetemmel és a Budapesti Gazdasági Egyetemmel, és szinte valamennyi intézménnyel realizálódott is a szakmai egyeztetés. A magyar felsőoktatási intézményeken kívül a HASIT projektet bemutattuk külföldi partnereinknek. 2018 májusában megszerveztük a Nemzetközi Hetet, melyre számos országból (Oroszország, Ukrajna, Fehéroroszország, Kazahsztán, Grúzia, Lengyelország és Tunézia) érkeztek hozzánk felsőoktatási intézmények képviselői, akiknek a HASIT projektmenedzsere mutatta be a projekt legfontosabb elemeit, fejlődését. 

HASIT videó 2

A magyar és a külföldi intézmények mellett megpróbáltuk megismertetni a projektet a határon túli intézmények vezetőivel, képviselőivel. Egy kisebb, háromtagú csoport látogatott meg három határon túli intézményt: Nagyváradon, Szatmárnémetiben és Révkomáromban, és mutatták be a HASIT programot.

A HASIT mostani fázisában is bevontuk a Hallgatói Önkormányzatok Országos Koferenciáját. A HÖOK képviselői országjáró kampányuk során mutatták be a HASIT-ot a különböző egyetemek hallgatói számára.

A tavalyi nagy lendület után kissé alábbhagyott a hallgatók és az oktatók lelkesedése, ezért azt gondultuk, hogy szükség lenne a PR tevékenység növelésére. Ezért elhatároztuk, hogy megalapítjuk a HASIT-díjat oktatóknak, szakmentoroknak és hallgatóknak. Workshopok keretében étbeszéltük az érintettekkel, hogy milyen szempontokat célszerű figyelembe venni a HASIT-díj odaítélésekor. Mindhárom célcsoport számára kidolgoztuk azokat az indikátorokat, amelyek alapján odaítélhető lesz a HASIT-díj. Azt is elhatároztuk, hogy a HASIT-díjakat a Tanévnyitó ünnepségen adják oda a díjazottaknak ünnepélyes keretek között. Az érintettek véleményét figyelembe véve kitaláltunk néhány tárgyi díjat is.

Ugyancsak ezt segítik elő a különlegesebb kommunikációs elemek: az egyetem területén olyan fotófalakat helyezünk el, amelyek az Avatar figuráit ábrázolják, és amelyekkel a hallgatók fotókat készíthetnek magukról. De készültek – szintén az Avatar figurák arcát ábrázoló – padlómatricák is.

A HASIT programot beépítettük a beiskolázási kampányunkba: igyekeztünk minden beikolázási programunkban bemutatni a HASIT programot leglébb néhány dia erjéig, valamint az érdeklődő hallgatók DUE és HASIT logóval ellátott tárgyakat kaphattak: tolltartót, kulcstartót és szilikon karkötőt, akik pedig a kvízt jól töltötték ki, egy pebdrive-ot nyerhettek, melyen a HASIT PR film látható. És természetesen készült egy nagyon rövid, a fiataloknak szóló szóróanyagunk is, mely fiatalos, modern stílusban mutatja be a HASIT projekt legfontosabb elemeit.