2017. november 21-én, kedden „WebVeszély” címmel az internet veszélyeiről tartanak előadást a Dunaújvárosi Egyetemen.  

 

Előadó: Dr. Bárkányi Pál

Előadás címe: WebVeszély

Előadás időpontjai: 2017. november 21. (kedd) 14:00 - 15:30 (diákoknak)

2017. november 21. (kedd) 16:30 - 18:00 (szülőknek)

Előadás helyszíne: DUE, A-009 előadóterem

 

 

 Célcsoport:

 

  • A felsőoktatásba potenciálisan jelentkező fiatalok;
  • Érettségizett, de felvételt nem nyert hallgatók;
  • A 6. osztálytól kezdődően a köznevelési korosztály;
  • Iskolás gyerekek szülei;

 

Az előadások során törekszünk arra, hogy minden olyan kérdést bemutassunk, amely az informatikai biztonsággal kapcsolatos, illetve az Internet veszélyeire felhívja a figyelmet. A hallgatóság részére konkrét esetek és eljárások kerülnek demonstrálásra, úgy hogy kézzelfogható, megtapasztalható és szemléletes legyen számukra. A vendégek védett környezetben kipróbálhatják, fizikailag találkozhatnak, láthatják azokat az eseteket, amire az Internet használata során figyelniük kell. A célcsoport megismeri, milyen következményekkel járhat, ha nem megfontoltak és elővigyázatosak, valamint az alapvető informatikai biztonsági szabályokat nem tartják be. Az előadások felépítéséből következően lehetőség van - hallgatóság ismereteihez igazítva - egyes témáknál több időt eltölteni, esetleg mélyebben, részletesebben megismerni úgy, hogy a hallgatók interaktívan részt vesznek a kísérletekben és tapasztalati úton elsajátítják az alapvető IT biztonsági szabályokat.

Az előadások célja azon ismeretek bővítése, amivel a diákok és a szülők képessé válnak felismerni és megelőzni az Internet használata során fellépő támadásokat és veszélyeket.

 

Előadás során érintett témák:

 

  • Milyen veszélyek vannak az interneten?
  • Bemutatásra kerül, hogyan kaphatnak hamis emaileket, és miért veszélyes mire kell odafigyelni!
  • Milyen szabályok vonatkoznak a jelszavakra, itt kiemelésre kerül a social engineering módszerrel történő jelszólopás! Az Internetezés közben - weboldalon keresztüli - kapható támadásokról például hamis weboldallal és egyéb módszerrel!
  • Ha ellopják a jelszavunkat védve vagyunk-e? Ki hogyan használja!
  • A wifi használat veszélyeire is felhívjuk a figyelmet, hogyan verhető át egy mobil eszköz, észre tudjuk-e venni?!
  • Mobiltelefonos applikációk használata során, milyen veszélyekre kell odafigyelnünk!
  • Beszélünk az Internet veszélyeiről, csalásokról és a deep/dark internetről, a fekete kereskedelem és Bitcoins fogalmáról!
  • Bemutatjuk, hogyan tehetik tönkre egy támadással a mobiltelefont és elveszhet minden adatunk.
  • Ha találunk egy pendriveot, mi történhet velünk, bemutatunk pár USB eszközt, amivel becsaphatnak a támadók minket!
  • Mik az új támadási módok a cégek ellen, hogyan történik a munkatársak gyerekein keresztül az információkhoz való hozzáférés.
  • Az APT támadásokról beszélünk és bemutatjuk, milyen trükkök vannak a hackerek kezében!
  • Online Devianciák:
    • Az internetes zaklatás (cyberbullying);
    •  Internetes kibeszélés (mém küldés);
    •  Trollkodás;
    •  Erotikus képek küldözgetése (sexting);
    •  Az Internetes pedofília;
    •  Online „behálózás” (grooming);
    •  Online játékok gyermekeknek;
    •  Személyes adattal való egyéb visszaélések.

 

A célcsoportok oktatása egy alkalommal történne, 60 – 90 percben, minden alkalommal új hallgatóság részére lenne megtartva. Az előadások célirányosan, azokra a személyekre lenne szabva, akik részt vesznek (például szülőknek, vagy gyerekeknek). Szét kell választani az előadás témáit a célcsoportokra fókuszálva.

 

            Szülők képzése az Internet veszélyeire

A mindennapunk részévé váltak a számítógépek, telefonok, tabletek, okos eszközök, amin keresztül folyamatosan elérjük az Internetet. Az Internet használata a munkahelyünkön megszokott, odahaza a családi elfoglaltságok egyik nem kívánt része. Már az általános iskolás gyerekeket, középiskolásokat is meg kell tanítani az Internet használatára, hogy ismerjék és helyesen kezeljék, illetve képesek legyenek eldönteni mi a helyes és mi nem.

A gyerekek Internet szokásai nagyban eltérnek a szüleik Internetes szokásaitól. Egy gyermek hamarabb, gyorsabban képes alkalmazni azokat - a kor legújabb vívmányait-, amik az Interneten megtalálhatóak és használhatóak, akár egy applikáció a mobiltelefonon vagy egy új weboldal, szolgáltatás. Sajnos a szülők nem minden esetben tudják, hogy a gyerek mit csinál a neten és nincsenek tisztában azzal, milyen veszélyek fenyegetik őket. Azonban a szülőknek nem is kell tartani velük a versenyt, de képesnek kell lenniük arra, hogy észrevegyék a gyerekükön, ha baj van vagy segítség kell nekik. Segítséget pedig csak úgy tudunk adni, ha tisztában vagyunk a veszélyekkel és képesek vagyunk elmondani a gyereknek mire, kell odafigyelniük. A képzés során a szülők képet kaphatnak az Interneten fellelhető, olyan veszélyekről, amik a gyereküket érhetik, de emellett tisztába kerülhetnek azzal is, hogy a munkájuk során rájuk milyen veszélyek leselkedhetnek, amíg az Internetet használják. Felhívjuk a szülök figyelmét, hogy milyen jelei vannak a gyerekeiknél a túlzott Internet használatnak vagy elmondjuk azokat az ismérveket, ami alapján észrevehetik, hogy gyerekeiknél valami baj van, mint például internetes zsarolás, pedofília vagy más bűncselekmény áldozata.

           

            A 6. osztálytól kezdődően a köznevelési korosztály

Az általános iskolás és középiskolás gyerekek az Internetet máshogy használják, mint a szüleik. Megfigyelhető náluk a napi Interneten történő „lógás”, ami már az emberekkel való kapcsolatukat is átalakította. Egyre több, olyan programot, applikációt használnak amelyekkel, más személyekkel kapcsolatba lépnek, kapcsolatot tartanak fent, függetlenül a fizikai határoktól és távolságoktól. Egyre többet játszanak a barátaikkal az Interneten, elfelejtették a játszótereket és a személyes kapcsolatokat. Ennél a korosztálynál megfigyelhető, hogy úgy képzelik az Internetet, hogy egy szabad hely, ahol bármit meg lehet csinálni. Megtörténhet, hogy nem veszik észre, az Internet túloldalán más az a személy, akit gondoltak vagy elképzeltek. Úgy gondolják, hogy személytelenül bármit csinálhatnak és nem lesz belőle baj. Sajnos nincsenek tisztában a törvényi szabályozásokkal és nem ismerik az Internet használatának etikáját sem. Ez a korosztály az aki a legjobban ki van téve az Internet veszélyeinek. Ők azok akik a legtöbbet találkoznak azokkal az új negatív jelenségekkel, mint például az internetes zaklatás (cyberbullying), Internetes kibeszélés (mém küldés), trollkodás, erotikus képek küldözgetése (sexting), internetes pedofília, online „behálózás” (grooming).

 

            A felsőoktatásba potenciálisan jelentkező fiatalok, érettségizett, de felvételt nem nyert hallgatók

A felsőoktatásba jelentkező fiataloknál az Internet használata egyre nagyobb hangsúlyt kap. A tanulmányaik során már több, olyan információt gyűjtenek össze, ami a tudásukat bővíti. Sajnos nem minden esetben tudják, hogy nem minden igaz, amit valaki feltölt az Internetre, azaz becsapják őket (pl.: hoaxot helyez el valamelyik közkedvelt weboldalon). Sajnos alapvető hiányosságokkal rendelkeznek arról, hogy nem minden hiteles, ami az Interneten fellelhető, olvasható. Az életük során rengeteg, olyan dolgot feltesznek magukról az Internetre, amit mások rossz szándékkal felhasználhatnak, ellenük vagy családtagjaik ellen. Mivel az életük szerves részévé váltak az Internetes közösségi oldalak, blogok, nem minden esetben tudják azt az alapszabályt, hogy amit az Internetre feltettünk, az ott is marad. (Hiába próbáljuk törölni) Az életük során többször is szembesülhetnek azzal, hogy a munkahelyi felvételük során megnézik az Internetes tevékenységüket és életüket, ami alapján egy képet alakítanak ki az illetőről. Náluk már a megjelenő Internetes devianciákkal napi szinten találkoznak, olykor alkalmazzák is őket. Mivel ezek számukra is nagyon újak (cyberbullying, sexting, trollkodás), nincsenek tisztába ezek negatív hatásával és a törvényi szabályozásokkal.